Dysplasi?

Usch, detta har tagit en vändning som jag inte räknat med. Igår ringde jag mödravården för att berätta att jag inte skulle vara inskriven där och avboka mina tider hos barnmorskan och ultraljud. Gott så egentligen. Problemet är bara att barnmorskan jag pratade med försa sig. Hon började räkna upp de tider jag hade bokade och nämnde då att jag hade en tid bokad för kontroll av misstänkt dysplasi. Nej, tyckte jag. Det vet jag inget om. Varpå vi släppte ämnet. Tills jag kom på det igen senare på dagen och började läsa på. Dysplasi = tumör. (Ja, jag vet att tumör/dysplasi betyder onormal tillväxt eller något sådant. Vilket innebär att även vårtor är tumörer egentligen, såklart även ofarliga polyper) MEN VAD HAR GYN SETT?????? Läkaren i fredags frågade om jag haft polyper eller blivit opererad på annat sätt i underlivet innan och jag berättade att jag är koniserad pga cellförändringar CIN3. Sen sa hon inget mer. Saken är den att jag sedan ett tag tillbaka har känt en liten, liten blåsa/vårta på livmodertappen. Som ett knappnålshuvud ungefär. Men jag har inte tänkt att det skulle vara något. Hon måste ha sett den vid undersökningen i fredags. Och i mitt huvud rusar nu tankarna. HAR JAG CANCER??? Varför har jag inte kollat upp det innan? (För att koniseringen var radikal, för att efterföljande kontroll var prickfri, för att alla årliga cellprover efter det varit helt fria från cellförändringar) Varför sa hon inget? (jag kan förstå att hon inte ville ta upp det också samtidigt som hon konstaterade ett uteblivet missfall). Vad händer nu? Blir det väntetider pga sommar och semester? Kommer jag att dö ifrån mina barn?!? Ja, ni fattar. Jag är inte så superstabil just nu och detta blir lite för mycket för mig, som har vissa hypokondriska drag, att hantera.

Härligt att detta sammanfaller med röda dagar och stängda mottagningar. Ska hänga på telefonen till gyn i morgonbitti och kräva att läkaren ringer upp mig och förklarar. Samt att detta tas omhand på en gång. NU! Jag kan inte vänta.

2 thoughts on “Dysplasi?

Kommentera

