”På Facebook får ingen missfall”

Om jag inte minns fel så var det rubriken på en krönika som cirkulerade för något år sedan. Och precis så är det.

I fredags, samma dag som MA’t konstaterades så fick jag då även mitt resultat från terminstentan. Och ni kan ju kanske gissa vilken händelse jag valde att skriva om, på Instagram i mitt fall då eftersom jag sällan postar på FB längre. Fredagens inlägg blev en bild på mig med mina tjejer liggandes i hängmattan, njutande i solen. Texten något i stil med; ”lättad och lycklig efter godkänt på terminstentan. Här ska jag njuta många sköna sommardagar med mina fina ❤️”

Vilket är sant! Jag var lättad och lycklig över att tentan gått bra! Och jag så fram emot att få njuta i av att känna mig ledig från skolan i sommar. Men detta samtidigt som insidan gick sönder. Så, tro aldrig allt du läser om andras liv. Jag har varit väldigt medveten om hur tillrättalagd bild vi presenterar där men jag kommer med all säkerhet läsa sociala medier med ännu ett snäpp mer skeptiska glasögon framöver.

2 thoughts on “”På Facebook får ingen missfall”

  1. Jag ger nog en ganska ärlig bild på Facebook och Instagram (där jag är mycket mer aktiv än på bloggen, vilket på ett sätt är lite synd, jag kan sakna att uttrycka mig med fler ord än några få i en bildtext) men tänker jag efter så händer det också ibland att jag låter bli, för att jag inte kan uttrycka det jag känner i ord. Vilket är synd. Jag tycker bättre om det ärliga än det tillrättalagda. Nyanserna är ju livet. Och den nuförtiden högst närvarande känslan av hur skört livet är, en ständig påminnelse om att känna tacksamhet för det man har. Stor kram!

    • Det gör jag med i vanliga fall. Men jag har också lärt mig den hårda vägen att en allt för ärlig bild kan bli ganska jobbigt då det kan komma en mängd oönskade råd och åsikter om det som skrivs. Därför har jag blivit väldigt försiktig med vad jag visar och lägger bara ut sådant som jag vet att jag orkar med följdkommentarer på. I detta fallet var det solklart att jag hade fullt upp med mig själv. Och samtidigt så uppenbart att vi visar bara vissa sidor. Vilket jag tycker är helt okej. Och det blev en rejäl mental krock för mig själv i fredags, lycklig, lättad, ledsen, orolig och tacksam.
      KRAM!

Kommentera

