Hon är här!

Kl 23.50 igår kväll föddes ett stycke lillasyster. Förlossningen gjorde ont så in i helvete men det fick snabbt. Fick första känningarna vid 9-tiden i går morse men hade riktigt jobbigt ont först vid 18-tiden. Kl 20 blev det riktigt jobbigt och jag snyftade mig igenom värkarna. Bilfärden in var inte rolig alls. Väl framme tog jag mig inte in av egen maskin utan fick åka rullstol för det kom nya värkar hela tiden. Vi anlände strax efter kl 21 och jag var då öppen 5 cm och tappen var totalt utplånad, inte en enda kant kvar. Jag fick snabbt lustgas och sedan kvaddlar. Bm släppte inte iväg J att parkera om bilen eller hämta våra väskor för nu gick det fort. Och värkarna kom tätt och var långa. Alltså så pass att jag hade 2-3 värktoppar/värk och bara 20-30 sekunder från att en slutade tills nästa började med full styrka. När jag kände krystvärkarna kunde jag knappt tro att jag skulle krysta redan och ganska snart var hon ute. Jag hade enorm nytta av profylaxen vi övat på och mannen och jag arbetade strålande tillsammans. Bm var också underbar och trygg. Jag litade på dom!

Ut kom i alla fall Hannah. 4300 gram och 53 cm lång. En stadig dam med andra ord 🙂 jag fick upp henne i famnen men de var tvungna att gå iväg med henne sedan för andningen var inte bra. De blev borta 1,5 h och hon fick då andas i en cpap tills syremättnaden blev bättre. Otäckt och jobbigt men skönt att de har koll. Nu är hon bra syresatt av sig själv men knorrar något förfärligt hela tiden. Tydligen pga den omogna andningen.
Vi verkar ändå få åka hem idag om allt ser bra ut på kontrollen. Vill hem till lilla E och vårt hus.

Själv är jag ganska omtumlad men pigg. Vilken skillnad mot förra gången! Dessutom förlorade jag bara 400-600 ml blod denna gång och har faktiskt inte behövt sätta några riktiga stygn utan fått en liten bristning i mellangården som bm tråcklat ihop. Känslan av att vara totalt uppfylld av det nya livet som kommit till oss är inte riktigt här än. Men det kommer nog 🙂

Kärlek ❤️

20 thoughts on “Hon är här!

  1. Åhh grattis här med!!! Jobbigt att hon va iväg så pass länge, men som du skriver skönt att de gör det bästa för henne. Ta nu hand om er o familj! Säker på att känslorna kommer när allt annat lagt sig!! Kram!!

Kommentera

