Barnmorskebesök v.36 (35+4)

Så var det dags att träffa min vanliga bm idag. Lilla E fick följa med och hon tyckte det var allt från spännande till läskigt. Att jag skulle ligga på en brits för att bli mätt och lyssnad på gillade hon inte alls. ”Upp mamma!” sa hon och tyckte alltså att jag inte skulle ligga där utan kliva upp. Snuttis ❤ Det blev bättre när hon fick sitta hos mig när bm gjorde det hon skulle.

Resultatet av kontrollen då? Det mesta var prima. Blodtryck 110/60, blodsocker 5,2, vikten hemma i morse +20 kg (usch!), sf-måttet precis på medelkurvan, hjärtljud 144, huvudet ner med ryggen på mitten/vänster sida (kontrollerat med ett snabbt UL) dock högt upp och därmed rörlig. Som ni såg på bilden innan så bär jag ju högt upp, det är mer eller mindre tomt längst ner vid blygdbenet. Lilla E hade faktiskt sjunkit något vid den här tidpunkten och jag hoppas skrutten gör det snart också, det är jobbigt att gå omkring med ett stort barn inklämt mot lungor och magsäck…
Däremot var mitt Hb 103 och inte mycket att skryta med. Enl bm så behöver jag fortfarande inte äta järntabletter om jag inte vill då jag hade bra järndepåer i början av graviditeten. Konstigt tycker jag och kommer absolut knapra i mig de jag kan. Köpte Hemofer då de är lite mildare för magen och tas upp väldigt bra av kroppen.
Känner mig i stort ganska lugn. Inte heller denna bm tyckte att hon kändes särskilt stor så det blir nog "bara" en 4-kilosbebis 🙂
Nu ska jag genomlida den här varma dagen och ha fokus på att det utlovats svalare väder redan i morgon. Hoppas SMHI har rätt för en gångs skull.

4 thoughts on “Barnmorskebesök v.36 (35+4)

  1. I din vecka var han också rörlig och bara för någon vecka sedan trodde bm att rumpan låg nere. Men nu ligger han rätt i startposition och är fixerad, v 39. Hoppas det blir så för dig också, känns ju mer tryggt att bebis ligger där den ska.

    • Eller hur, inga överraskningar vid förlossningen tack! Känner mig rätt trygg med att hon stannar med huvudet ner, hon har legat så ända sedan det blev lite trängre i magen. Däremot hade det varit skönt med lite mer utrymme för lungorna… Och tanken på att börja en förlossning med en bebis som ännu inte sjunkit lockar inte. Lilla E var inte fixerad förrän en bit in i förlossningsarbetet. Kanske därför även min förlossning blev lång. Usch, nästa gång ska gå fortare för oss båda!

      • Ja verkligen! Jag ska på hinnsvepning nr 2 snart och hoppas att det kommer igång. Var 2 cm öppen i måndags och nu hoppas jag att jag är ännu mer öppen eller har kortare tapp. Kändes som att vinna på lotto då jag fick höra att jag var så pass öppen. Sist fick jag verkligen bli plågad för dessa ynka cm. Det verkar gå så mycket enklare med andra barnet, tacksamt!

      • Spännande att se om det hänt något sedan sist. Några fler centimetrar hade ju inte varit fel 🙂
        De lovar även mig att andra barnet ska gå lättare. Skönt att det verkar stämma!
        Lycka till idag!

Kommentera

