Profylaxkurs

Idag blev så i alla fall vår profylaxkurs av. Det är samma bm som håller i den vattengympa jag börjat på och som hade den storföreläsning om förlossningen som var på lasarettet härom veckan. Försökte beskriva henne för mannen innan genom att jämföra henne med Mia Skäringer och hennes föreställning ”Dyngkåt och hur helig som helst” Han kunde inte riktigt placera det men nu efter vår kurs håller han med till 100%. Hon är med andra ord frispråkig, intensiv och jäkligt rolig samtidigt som hon är stark, auktoritär och stabil.
Oavsett vad så var det ett bra drag att gå kursen. Vi lyckades faktiskt identifiera problemområdena och vad vi ska jobba med. I mitt fall blir det vilan. Och tilliten till min kropp. Vi gjorde lite övningar och jag märker att jag får panik och direkt efter att en smärta slutat så börjar jag tänka att nästa värk (nyp i låret) kommer göra ännu ondare och det orkar jag inte och vill inte och kan inte och….så kommer nästa värk. Behöver verkligen kunna ta tillvara vilan. Mannen och jag känns dessutom mer som ett team nu än innan. Vi fixar detta! Tror jag. För fy fan vad ont det gör att föda barn.

Idag är annars en bättre dag. Mannen och jag fick möjlighet att prata och bara finnas till igår kväll och jag kan nu vila lite i hans trygghet. Sen att dottern ovanpå det hade en dålig natt gjorde tyvärr att jag bara sovit tre timmar och därför är zombietrött idag. Det blir lite extra choklad för att orka med dagen. På tal om choklad så pratade jag även med bm om viktuppskattningen på bebis, min oro och huruvida det finns några vetenskapliga belägg för att mycket kolhydrater i kosten gör bebisarna större. Hon kunde lugna mig rätt bra. Viktuppskattningarna stämmer dåligt generellt sett och nej, det finns inga vetenskapliga bevis för samband mellan min viktuppgång/kolhydratintag och bebisens storlek. Inte när man som jag är normalviktig från början och faktiskt äter rätt bra. Det ska till en kombination med högt BMI innan graviditeten, stor viktuppgång och dessutom någon form av uttalad eller dold insulinresistens hos modern. Hon tippade dock på att även denna bebis kommer ligga runt 4 kg men mest just för att lilla E vägde 3,8 och att jag själv, samt mannen, vägde däromkring. Inget jag kan påverka annat än att fortsätta äta så bra jag kan. Så jag ska försöka släppa de där tankarna nu.

2 thoughts on “Profylaxkurs

  1. Jag har för mig att nästa bebis gärna blir lite tyngre än den föregående. Jag har förstås inga vetenskapliga belägg för det, men tex vägde syrran 2.8 kg och sen kom jag ut på 3.3.

    Jag tror att du skulle behöva ära toooookfel för att bebis ska påverkas. Jag levde på bröd hela graviditeten och åt JÄMT. Jag blev stor som ett hus och bebis förväntades komma ut på typ 3.8-4.1 kilo, men han kom ut på knappa 3.3. Så de där uppskattningarna behöver inte vara hela sanningen.

    Var lite snäll mot dig själv!
    Kram

    • ❤️ Jag ska försöka med snällheten 🙂

      Haha, hos oss var det tvärtom: jag vägde 3,8 kg, min lillasyster 3,3 kg och de två sista 3 kg resp. 2,9 kg, fast då var de iof tvillingar också. Är nog bara att vänta och se vad vågen säger när hon är född 🙂 Vet ju innerst inne att jag antagligen inte påverkar det så mycket. Gick ju också upp massor med E och hon var inte så gräsligt stor. Svårt att styra kosten också när en mår illa hela tiden dessutom. Ja, du vet ju :-S
      Kram!

Kommentera

