Besked och lättnad!

Jag blir sjukskriven sommaren ut! Herregud så skönt!

Ringde L idag på förmiddagen då jag inte hört något än och mina arbetsgivare börjat tjata om hur det blir framöver. Och jag vill i n t e lämna in sjukintyget jag fick av läkaren på MVC då han skrivit att ”Arbetsgivaren sur för att arbetstagaren är gravid, upplever sig mobbad” osv. Det känns som att blotta strupen och visa sig extremt svag att inte ha konfronterat dom om frågan själv utan gått till en läkare istället. Hur som helst så var solklart för Psyk att jag ska sjukskrivas, tack gode gud för det, men att det var ont om läkartider och att jag naturligtvis måste träffa läkaren själv för att hen ska kunna sjukskriva mig. Det skulle komma två doktorer till på måndag och då skulle jag få en tid.

Nu återstår bara att berätta för mina chefer. Ska se om jag kan samla mig nog att cykla ut dit idag och lämna nycklar mm. Herregud en sådan lättnad.

Angående sjukskrivningen så känns det faktiskt helt rätt nu. Jag har fått stämningsdagböcker att fylla i och där går kurvan tydlig nedåt sedan mitten av april. Jag kan peka ut flera varningssignaler när jag tittar bakåt och så som läget är nu får jag panik vid tanken på att gå till jobb. I alla fall utan en höjning av min medicin. Någonstans börjar jag väll också acceptera att jag har en svaghet. En diagnos, om än inte fastställd än. Skrämmande i sig men ssk L har lärt mig att se det annorlunda. Att en diagnos inte är något som används för att stämpla och döma någon utan för att kunna hjälpa och stötta på rätt sätt så att livet ska kunna fortlöpa helt normalt. Alltså utan dippar och katastrofer. Helt fantastiskt när en ser det så!

Nu ska jag som sagt samla mig och ta mig till jobb. För sista gången!

13 thoughts on “Besked och lättnad!

  1. Kram!

    Förstår din känsla. Om du har en diagnos.. i mina ögon så är det ingen skillnad. Jag är ju högkänslig. Jag tror utan att veta att världen vimlar med personligheter och en av dom byggde vårt administrativa samhälle med tider och scheman och regler och så och alla passar inte i det helt och hållet. Och det är då diagnoserna kommer in. Sen kan man ha tusen terorier om orsak men den är underordnad eftersom det inte har betydelse, men livskvalite har det.
    Alla tål inte samhället som det är idag. Alla har olika behov, sårbarhet och tolerans. Olika är bra. Utom när det slår på individen och då är dte bra att det finns hjälp att få. Även om jag kan tycka att diagnosen (i sig själv är trist) måste till för att kunna hjälpa.

    Bara lösa tankar. Du är samma i mina ögon. Fin, omtänksam, stark, modig, insiktsfull och skitbra och jag tycker mycket om dig.

    Grattis till sjukskrivningen och njut av dig själv och allt omkring som går.
    Omtanke till dig.

    Stor kram!

    • Tänker precis som du! Dagens samhälle är väldigt annorlunda mot hur det såg ut förr. Jag har också läst om högkänslighet och det stämmer in på 100% på mig med. Är både en gåva och ett straff att uppleva och känna så mycket, fast mest en gåva tycker jag 🙂
      Har ofta tänkt att jag skulle passat bättre i en annan tidsålder utan så många intryck och sånt. Typ stenåldern 🙂 Eller om jag varit född på 1700-talet så hade jag varit den där kloka gumman som bodde för sig själv lite utanför byn, odlade örter och hjälpte sjuka.

      Tack för fina ord om mig ❤ Hur du orkar ge så mycket av dig själv mitt i allt ni har fattar jag inte, du är helt fantastisk! Tycker väldigt mycket om dig också ❤

      Ja, nu ska jag njuta av att vara gravid och att få vila. Och kämpa med att vända den här nedåtgående trenden i mitt mående utan doshöjning på medicinen. Kanske skulle jag till och med kunna sänka den om ett tag, det hade varit riktigt skönt med tanke på bebis i magen.

      Kram!

      • Roligt att höra att du tänker lika. Skönt. Jag tycker det är jobbigt med högkänsligheten i allt vi varit med om, känns som att allt har tagit mycket hårdare och slitit på mig mer än vad det skulle gjort annars. Men gåva-som faktiskt är underbar. Bara att kunna se hela världen i fler färger.. nyanser och uppleva mer nyanserade känslor. För att inte tala om intuition.
        Misstänker att det gäller hur vi känner med. Upplever mer nyanserade känslor och mer komplext. Låter som en dröm om 1700-talet.

        Det är lätt att ge fina ord till fina människor. Jag vet inte hur jag orkar. Det är väl någon typ av störning 😉 😀 jag bara måste ge-jag vill ge. Alltid och hela tiden. Sen vet jag ju dessutom hur mycket det betyder för andra. Det var en fin komplimang du gav mig. ❤

        Jag har ett förslag. Var mycket i skogen. Om du kan, om det går. Det läker.
        (Träd är sådana.) Det er luft och rätt andning och massa annat bra. Jag vet att du gillar skogen. Jag med. Man blir lite hel där. Hämtar styrka och energi.
        kanske det kan hjälpa till att sänka om du vill?

        Massa massa kram på du och jag ska liksom du försöka vara mer i nuet. Jobbar mycket med det. och det är skönt och viktigt.

        Fint att det löste sig så bra. ❤ du värd det.

    • Tack fina du!
      Jag ser också fram emot att kunna vara en bidragande del i samhället igen istället för att stå utanför så här. Framtiden är ljus!

      Kram

  2. Wiihooo… Grattis till sjukskrivningen! Känns konstigt att gratulera till en sådan sak, men nu var det ju något du ville så grattis igen! 😉
    Skönt, nu kan du lägga fokus och energi på allt annat än knepiga arbetsgivare.

    Massa kram

  3. Skönt att det löste sig o jag hoppas att det gick hyfsat smärtfritt att berätta på jobbet! När du hämtat dig från denna persen så kanske du orkar planera för ett besök från oss! Kram!!

  4. Alldeles underbart att höra att det löser sig på bästa möjliga sätt!

    Jag tillhör ju också en av dom där högkänsliga personerna och även om jag förstås önskar att du slapp dippar och katastrofer så är det på något sätt ändå en trygghet och styrka att veta att vi är flera som reagerar på ungefär samma sätt. Jag känner mig inte lika konstig och ensam då. Jag vet att jag har skrivit det förut, men jag vill gärna än en gång tala om att du har betytt otroligt mycket för mig och hjälpt mig på vägen när det gäller att hantera mina egna svängningar och hur jag ska förhålla mig till att jag är som jag är. I samband med vårens sjukskrivning så visade det sig att min läkare på VC resonerar på precis samma sätt och det känns väldigt skönt att dels få höra att det inte är något ”fel” på mig, dels få ett professionellt perspektiv på hur jag ska resonera kring medicineringen (som jag under många år tidigare har upplevt som lite skamfylld och tyvärr avslutat titt som tätt eftersom jag tyckt att jag borde klara mig utan).

    Stora kramar! ❤

    • Åh, du. Det känns stort att ha kunnat betyda något och göra skillnad för dig, helt ofattbart faktiskt. Blir varm och glad över det!

      Känner precis som du att det finns en tröst i att vi är fler. Och att dessa andra är människor som jag tycker är fantastiska, varma, kloka och bra på alla sätt. Det ger ju ett kvitto eller en spegling av att jag själv inte kan vara så tokig ändå.

      Du ska veta att du har betytt massor för mig med! Det var ditt råd om att vända sig till BVC i höstas som gjorde att jag hamnade hos den kontakt jag har nu, och därför kan få det stöd jag behöver. Så TACK för att du har gjort skillnad i mitt liv!

      Stor varm kram ❤

Kommentera

