Det var ju själva ”/&#/&€=(”!(/()/”#/%&

Nej. Doktorn på mvc ville/kunde inte hjälpa mig. Pga sammandragningarna och ryggontet kunde han sjukskriva mig på 50% men inte mer och det gör ju mer skada än nytta. Att jag löpte risk att behöva höja dosen på min medicin ansåg han vara en fråga för vårdcentralen(!?). Han tyckte uppriktigt synd om mig, det gjorde han absolut. Men han kan inte göra vad som helst och det förstår jag. Dessutom ska en sjukskrivning gärna gå igenom hos försäkringskassan också. Det han tyckte att jag skulle göra var att ta kontakt med vårdcentralen och ta upp min ångest och ledsenhet över hur jag blir behandlad på jobbet. Sedan ska det tydligen vara en fråga för FK, min läkare, mina arbetsgivare och mig. Möten, utvärderingar och samtal. Aldrig i livet säger jag! Hade det varit ett långsiktigt och viktig jobb för mig så visst. Men jag ska ju aldrig tillbaka dit efter den här sommaren. Så nej tack. 

Jag berättade att psyk ev kunde hjälpa mig. Han misstänkte att det skulle kunna ta tid att få ett möte med en läkare där så han gjorde vad han kunde: sjukskrev mig två veckor från nästa onsdag. Så nu har jag en frist på tre veckor i alla fall. Problemet är bara att på sjukintyget står det att jag mår dåligt pga trakasserier och mobbing av mina arbetsgivare…. Får se om jag orkar använda det.

Så nu återstår två alternativ. 

1 – Jag blir sjukskriven resten av graviditeten av Psyk för ”försämring i depression och risk för ökad medicinering”

2 – Jag tvingar dom att säga upp mig

Det är mycket som talar för hur bra och enkelt det skulle vara att ta alternativ 2. Dels kan jag gå dit och läxa upp dom efter noter och gå därifrån med rak rygg. Dessutom finns ingen risk att de skulle sprida på byn att jag har psykiska besvär. Jag och min familj vet ju att det inte är så illa men i ett litet samhälle kan pratet gå ganska snabbt. Och jag har nu börjat lära mig att utanför storstäderna är det mycket märkligt och sjukt att äta antidepressiva.

Nackdelen med alt 2 är den ekonomiska biten. Skillnaden mellan lön och a-kassa är 5 600 kr/månad för mig. Dessutom förlorar jag de 14 semesterdagar jag skulle tjänat in under sommaren samt de 10% i extra föräldraersättning som jag skulle fått som föräldraledig de sista månaderna jag var anställd. Totalt rör det sig alltså om ca 35 000 kr vi förlorar på att de beter sig så illa. Jag vill inte ge dom det faktiskt. 

Men vi får se. Nu väntar jag på att min kontakt på Psyk, ssk L, ska ringa upp. Jag hoppas hon kan höra av sig i morgon förmiddag. Och så får jag och mannen diskutera hur vi ska göra. Kanske finns inte ens alternativet att psyk kan sjukskriva mig. Ja, då är det uppsägning som gäller. För jag går inte tillbaka dit. Aldrig!

Edit. Kom på att det finns ett tredje alternativ! Om jag är hemma en vecka och sjuk nu och sedan tar av Lilla E’s föräldradagar som vi har mängder kvar av. Detta tills jag kan få havandeskapspenning vilket infaller om 6 veckor. Dvs jag använder 26 av mina föräldradagar och får sedan gå hemma ändå. Ska se om jag kan få dom att engagera sig i att fylla i alla papper kring havandeskapspenningen bara…

6 thoughts on “Det var ju själva ”/&#/&€=(”!(/()/”#/%&

    • De ser det nog tyvärr bara som en svaghet. Det är bara människor som har insikt i livet som ser det som en styrka att våga vara svag. Mina chefer tillhör inte den kategorin…

      Kram

  1. Det finns inget annat jobb då? Det är ju sommar och det borde finnas sommarjobb/vikariat? I butik eller nåt? Kan vara skönt med pengar ett tag till!

    Hoppas det löser sig!
    Kram

    • Jag har tänkt på det och ska faktiskt koll upp det i morgon. Men frågan är om någon vill anställ mig och min mage. Och jag vet helt ärligt inte hur länge till jag kommer orka jobba. Så som det känns i kroppen nu klarar jag nog max de där 6 veckorna till och det om jag kan jobba i långsam takt och inte så tunga lyft. Och så funkar det ju inte i servicebranschen. Det är små marginaler och hög press på personalen att arbeta snabbt och effektivt. Det har varit slitsamt även som ogravid.
      Klurar mest på alt nr 3 just nu. Vi får se i morgon.

Kommentera

