Gravidkrämpor och annat som händer

Magen har vuxit rejält senaste veckan och det mest onda har gett med sig. Så antagligen var det ont i ligament och allmän växtvärk tillsammans med att bebis legat allt för långt in bland mina andra organ. Skönt att det är bättre iaf. Har ändå pratat med mvc och lämnat urinprov för att se om det är någon infektion. Borde få svar i morgon.
Däremot kan jag inte ligga på rygg längre för då mår jag riktigt dåligt. Bebis har alltså kommit så pass upp att hon klämmer till Vena Cava då. Kan inte minnas att det kom så här tidigt med lilla E men denna fröken och den här graviditeten är ganska annorlunda så det är bara att gilla läget. Så redan nu är det slut med att kunna variera mina sovpositioner. Det är sidoläge som gäller. Något som gör grymt ont i höfterna om jag inte pallar upp med en massa kuddar. Händerna somnar allt oftare och numera vaknar jag på nätterna av att de gör ont. Har letat fram mina handledsskydd jag har vid snowboardåkning. Ska se om det hjälper att sova med dom på.
Ovanpå allt har jag sjukt ont i ländryggen, där bäckenet fäster in mot ryggraden. En följd av träningspasset jag var på i lördags. Jag hoppas innerligt att jag inte skadat mig på riktigt och har insett att det inte blir mer gruppträning för mig innan bebis är född. Och idag på jobb fick jag en så rejäl sammandragning att det bara var att avbryta och sätta sig en stund. Nu var vi tre på frukosten men framöver när jag är själv kommer det bli problem.

Intressant hur en graviditet skiljer sig från en annan egentligen. Mycket är lika förstås men det är få saker som följer exakt samma mönster. Det bästa är väll att jag inte är lika ångestfylld och orolig denna gång. Men det kommer väll det med 🙂 Hur som helt har vi i alla fall bokat in en profylaxkurs nu och jag har inte samma ilska och ångest kring förlossningen heller.

Nu var det sängen som gäller. Mannen är borta även denna vecka och jag börjar kl 06.30 i morgon. Vilket innebär att det ska lämnas på förskolan innan dess. Stackars Pluppen, och stackars mig.

One thought on “Gravidkrämpor och annat som händer

  1. Så skönt att få läsa att det är bättre med magen! Tänkt på dig! När öppnar Es förskola? Tuvas öppnar 6.30, så hade varit problem att börja så tidigt! Hoppas det går bra för er att komma iväg i ottan!
    Kramar

Kommentera

