Att jag tänker byta yrke

Stackars lilla Pluppen. Hon kräks fortfarande även om hon *pepparpeppartaiträ* har fått behålla jordgubbarna och saften hon fått i sig under dagen. Sist hon kräktes var kl 10.30. Hon hulkar iof ibland, när hon är vaken, men det har som sagt stannat nere. Men hon hänger som en slapp sill. Sitter där man satt henne och orkar ingenting. Hon är vaken ibland men somnar snabbt om. Mammahjärtat går sönder av att se henne så här 😦 Men det är nog på väg åt rätt håll. Hon har tex just kissat för tredje gången idag!
Själv har jag sammandragningar delux sedan i söndags natt. Inga regelbundet återkommande utan mer att livmodern har dragit ihop sig och stannar i en kramp. Gör tusan så ont! Har pratat med mvc och de tror inte det är ngn fara. Och jag minns ju att det var så här när jag väntade E också. När det var för stressigt. Och nu blev det en kombination av oro och trötthet när E är sjuk och mitt jobb.

För det var något annat jag skulle prata om. Jobb och framtidsplaner är det som kretsar i huvudet på mig nu. För mina chefer är gräsliga! Väldigt lynniga och gör mig orolig, ledsen och stressad. Problemet är nämligen att de utgår ifrån att alla fuskar så fort de kan, att jag inte kan litas på och tycker att jag misslyckas med mycket. Ffa misslyckas jag med tankeläsning… Det har hänt flera gånger nu att jag fått en skrapa för något jag inte visste att jag skulle göra. Ingen direkt utskällning heller utan mer ett ”jasså, du har inte gjort det eller det? Ja, då får vi ju planera om och så får det där andra bli eftersatt då”. Två exempel: i torsdags jobbade jag över två timmar för kafét skulle öppna för säsongen nu i söndags och den ena av mina chefer, kvinnan, var på semester hemma i Holland. Det har byggts om i köket och fixats andra saker samt hennes man, den andra chefen, är helt oduglig och jag har fått ta hand om allt han stökar ner. Jag kunde inte lämna det ofärdigt då hon skulle komma hem samma dag det öppnade. När jag väl skulle gå, trött och skakig, så säger mannen: -”Ja, det var ju bra att du stannade så att det blev klart. Men bara det inte blir en vana.” Jag bara glodde på honom! Inte fan jobbar jag över en massa för att det är kul och definitivt inte för att få betalt i två timmar till så som de tror. Deklarerade att det behövde han verkligen inte oro sig för!
Det andra inträffade i går. Jag skickade ett sms om att jag skulle vara hemma med dottern idag. Får till svar av kvinnan: -”Ok, tråkigt, hoppas hon mår snart bättre…..fint bakverk det blev…,idag lungt, igår cirka 25 fikagäster:-). Kollade röda huset, hann du inte alls jobba där förra vecka? Trodde E kunde börja med trädgården, men det blir först röda…, hör av dig imorgon om onsdag,/I”
Grejen är att vi har pratat om Röda huset och jag har sagt att jag antagligen inte skulle hinna städa det. Hon har då sagt ända sedan i mars att efter påsk kommer E och då kan hon hjälpa mig med det så det var ingen fara. Hatar sättet hon framför sitt missnöje på också, så jävla skuldbeläggande!
Det är inte bara de här två tillfällena som gör att jag går i taket naturligtvis. Det är små missnöjen, antydningar, kontroller och nålstick hela tiden!
Var på väg att ringa och be dom säga upp mig om de nu är så missnöjda men mannen lugnade mig. För går jag på a-kassa får jag mindre pengar än om jag blir sjukskriven eller får havandeskapspenning. Chansen att jag ska kunna jobba hela vägen fram är liten och jag har nu bestämt mig för att ansöka om havandeskapspenning så tidig det bara går. Vilket blir från den 4/7 i så fall. Usch. Vill inte alls gå dit men visst ekonomin är inte att strunta i. Det är ett antal tusenlappar varje månad som vi gärna vill ha faktiskt.

Men det hela har den sista tiden resulterat i en framtidsplan! Efter mycket tänkande, efterforskningar och samtal med mannen samt släktingar med yrket ser framtidsplanen ut så här:

– Jobba i sommar på det här vidriga stället. Så kort tid jag bara kan få det till.
– Få barn i september och vara föräldraledig till september -15
– Börja läsa till Sjuksköterska på distans våren 2015, under föräldraledigheten.
– Läsa så många kurser det vara går parallellt så jag blir klar på 1,5-2 år.
– Under tiden försöka få extrajobb på Ica eller liknande för att få in lite pengar så jag slipper nya studielån.
– Jobba som sjuksköterska ett år innan jag vidareutbildar mig. Till vad är inte riktigt klart än. Det som kommer avgöra är slumpen och vad det är brist på just då. För har jag tur kan jag få min vidareutbildning betald om det är skriande brist på just den kompetensen. Det jag funderar på är iaf Barnmorska, narkos eller operation.

Så ser det alltså ut. Och jag längtar! Jag älskar ju att studera så det här känns fantastiskt. Att det sen är just sjuksköterska jag siktar på beror på några saker: För det första kan jag antagligen korta av utbildningen då jag har läst ganska många liknande ämnen men med annan vinkel i min Dietistutbildning. Jag kan inte tillgodoräkna mig något men min kunskap har jag så det lär gå att tenta av vissa kurser utan allt för mycket jobb. För det andra finns det jobb! Och det inom en stor organisation. Aldrig att jag jobbar litet och privat igen! Och för det tredje är faktiskt ingångslönerna ganska ok numera. Och dessutom finns det faktiskt möjligheter att vidareutbilda sig och utvecklas även längre fram.

Spännande!!!

9 thoughts on “Att jag tänker byta yrke

  1. Vilken jobbig sits, sjuksköterska går att läsa in ganska snabbt om man har lite pluggsinne. Det som är problemet är all praktik som man inte kan klämma ihop. Jag tror det är nästan ett år praktik (var iaf nästan det när jag pluggade till syrra). Men kör du all teori på ett år (och det borde gå även om det blir intensivt) så klarar du ju det på två iaf! Kul!

    • Just det, du har ju läst en del av den utbildningen. Har också fått höra, av bl.a. svågerns som är sjuksköterska, att det inte kräver massor i insats för att klara studierna. Så vi får se hur beredvilliga de är att hjälpa mig där jag väljer att gå. Eller får väll snarare välja skola efter hur gärna de vill hjälpa mig 🙂

  2. Mmmm, känner mig kluven till yrkesvalet, men kan förstå att det lockar med ett yrke där man garanterat får jobb. Löneutvecklingen är ju tyvärr väldigt kass, o jobba hårt för lönen är ju du van vid så varför inte. Sen är det nog lite olika från skola till skola o vilka lärare man träffar på om de vill hjälpa en att läsa lite snabbare, o olika i olika städer hur mkt praktik som krävs. Stod i hallandsposten idag att det va över 3000 sökande till de 160 (? Låter dom väldigt många platser), så lätt att komma in här är det inte. Men det varierar säkert i landet o du har säkert bra betyg!
    Hoppas E hämtar sig snart, hemskt när de små bara sover o sover!
    Kram!!

    • Jo, jag vet att det inte är något strålande yrke på så sätt. Helger, kvällar, nätter osv. Och lönen. Men jag kan inte fortsätta inom turism, det går inte. Lönen är mycket sämre här, tro mig. Och villkoren om möjligt ännu uslare. Som det här med ingen sommarsemester tex… Har inte varit ledig en sommar sedan….någonsin. Semester i november är vad som gäller och jobba som mest när det är sommar.

      Antagningen bekymrar mig inte. Kollade upp det när du påtalade det nu och antagningspoängen för högskoleprovet är inte så hög. Skriver bara om det i höst då mina tidigare resultat är för gamla. Är ett test som passar mig om man säger så, kommer gå som en dans 🙂

      Och det här med att läsa in på kortare tid är något som bara är en önskedröm förstår jag mer och mer. Misstänker också att det kan vara knepigt. Men då får det ta tre år då. Så kan jag jobba desto mer undertiden. Och orka med min fina familj 🙂 Jag kommer ju hinna med 25-30 år i yrket ändå 🙂

      • Önskar att jag också hade en hjärna som funkar för högskoleprovet… Hade aldrig kommit in idag det är ett som är säkert. Men skönt att du kommit på vad du vill göra o du kommer bli en suverän sjuksköterska!

Kommentera

