Grillsäsongen inställd! Snälla?

Idag var så solen åter, även om det var lite kallt. Mannen var uppe tidigt med lånehunden och passade då på att sätta igång grillen för första gången i år. Han har laddat i månader för det här och läst på om rökning, grillning, barbaque (stavning? orkar inte leta upp det just nu) etc. Efter någon timme kom jag och E också ut och skulle jobba lite i trädgården och gunga.
Det gick bra tills vi hamnade i röken från grillen… Mannen åkte ju på eldningsförbud i kaminen under vintern pga att röklukten gjorde mig extra illamående. Då illamåendet är bättre har vi kunnat börja elda lite försiktigt inne igen. Men det här med röken från grillen. Herregud, det knäckte mig. Dessvärre går det inte riktigt att komma undan då vinden far lite som den vill under en dag och tillslut hade vi dessutom lukten i hela huset. Resten av dagen har vi alltså båda surat och varit besvikna. Jag för att jag tvingas må illa pga i mitt tycke en onödig hobby och mannen för att det han har längtat efter så länge är inställt, för resten av sommaren. För min del kan vi stänga in grillen i garaget till nästa sommar. Mannen kan inte se en sommar utan grill. Kompromissen blir att han får grilla när jag jobbar, bara det är bortvädrat när jag kommer hem. Världsliga I-landsproblem, jovisst. Bara han slutar grilla. Fasar för när grillsäsongen drar igång på riktigt. Då lär det ju vara fler än han som lagar mat ute. Det blir en intressant sommar detta.. :-/

3 thoughts on “Grillsäsongen inställd! Snälla?

  1. Tur att han får grilla när du inte är hemma. Å han lär ju hoppas att du är borta soliga dagar. Du kan ju testa att gå runt till alla grannar och meddela att dom inte kommer få grilla på hela sommaren, lär ju få samma effekt som när våran granne gick runt och bad alla att inte skjuta raketer på nyår för hans hund mådde dåligt, det va bara min familj som visade respekt.
    Jag är själv gravid och kan säga att ingen visar hänsyn till hur jag mår av deras dofter. En tjej på jobbet knaprar nötter å det luktar så jobbigt om hon står bredvid och gör det, men hon tyckte att hon hade all rätt att göra det för det var en av få saker hon inte dumpar av. En 24 årings stora hänsynstänk.

    Lycka till i sommar.

    • Vilken fruktansvärt otrevlig kollega du har. Så pass kan man faktiskt begära av sin omgivning. Och hon ska nog inte äta en massa nötter ändå om hon är opererad. Eller iaf äta dem på regelbundna tider och inte småäta.

      Har gett upp grillsäsongen och nu även allt eldande i trädgårdar. Knaprar Lergigan igen och hoppas det tar mig igenom det värsta för att be grannarna från att grilla är nog att begära lite för mycket 😉

      • Hon operarades i oktober och redan när hon kom tillbax till jobbet så smååt hon godis och massa sådant. Så känns inte som hon är så seriös när det gäller att göra rätt. Har andra kollegor som har gjort samma op eller så har dom anhöriga som gjort den och alla skakade bara på huvudet.
        Hon är väldigt omogen, när hon fick höra att jag kunde va gravid, skrek hon ut det högt inför min grupp på jobbet. Hon har själv varit gravid när hon va 18 å gjort abort så hon borde väl fatta att det inte är något man vill sprida när man är nygravid. Så är väl helt logiskt att hon skiter i hur jag mår av hennes nötter. Tur att ingen är dödsallergisk på jobbet.

        Nej, tyvärr brukar inte grannar visa så mycket hänsyn. Bor i hyreshus som stinker vitlök i trapphuset ganska ofta. Å tåbira eftersom en familj förvarar sina skor utanför sin dörr. Hoppas hyresvärden verkligen rensar bort dom å dom får betala för få tillbax dom.

Kommentera

