Så kan jag äntligen sluta grubbla

Vi har velat kring om vi ska göra KUB eller välja fostervattensprov direkt. Detta av flera olika anledningar som jag väljer att inte gå in på här. Men vi vet var vi står och vad vi tänker att vi gör med resultatet i alla fall och det är det viktiga.

KUB är inbokat den 27:e februari, det bokade de direkt när jag ringde mottagningen i början av januari. Men eftersom vi inte kommer någon vart i våra funderingar hemma så ringde jag idag barnmorskemottagningen för att höra deras åsikt. Och då visar det sig att de inte erbjuder fostervattensprov som ett förstahandsalternativ. Om det nu inte finns kromosomrubbningar i familjen. Ultraljudet de bokade in mig på i v12+5 är inte ens ett KUB ultraljud i första hand utan det ultraljudet erbjuds alla oavsett ålder. Vill man att det ska vara ett KUB så tar man blodprov hos sin barnmorska och sedan säger man till när man kommer  på ultraljudet att de ska göra de mätningarna.

Och vilken lättnad! Det är alltså utom vår kontroll och det är så fantastiskt skönt att inte behöva fatta besluten själv i sådana här lägen.

Så nu ska jag slappna av, och hoppas på bra siffror på KUB. Hoppas bara mannen kan följa med.

Kommentera

