Lättnad och tårar

Min bm verkar riktigt, riktigt bra!
Fast det började inte så bra. Redan i väntrummet tryckte tårarna på. 3 minuter in i samtalet gråter jag. Härligt…
Men hon lyssnade. Konstaterade snabbt att jag och sambon behöver stöd och bokade in både Auroraläkare och Aurorabarnmorska. Även hon var förfärad över bristen på smärtlindring under min förlossning. Frågade flera gånger om jag verkligen inte fått än det ena än det andra. Att jag inte ens fått morfin var för henne obegripligt. Hon hade hört om den extrema underbemanningen de haft i södra Sverige och intygade att så illa är det inte här i Östergötland. Att mvc var överbelastat berodde, precis som jag trodde, på att landstinget haft så dåligt avtal att erbjuda de privata mottagningarna att de varit tvungna att stänga.
Så nu känns det bättre. Hon pratade visserligen om att vi ska få hjälp att göra en förlossningsplan som vi känner oss trygga med. Men jag orkar inte bry mig. Bara vi får hjälp att kommunicera kring förlossningen oss två emellan, min man och jag alltså, så är jag nöjd. För jag vet redan hur jag ska ha det och hur jag ska kräva det. Måste bara få med min man på tåget också.
Just det. Hon frågade om snitt var något jag kunde tänka mig och blev förvånad över mitt nej. Inte så att hon argumenterade mot men undrade ändå varför. Det är lustigt detta. Här hör en om amningshysteri och bm som absolut ska ha en till vaginal förlossning. Jag har aldrig mött dessa. BVC skulle ha mig till att ge ersättning och nu är bm frågande till varför jag inte vill snittas. Vad träffar jag för udda människor egentligen? Eller så är det jag som är udda. Antagligen mest troligt 🙂

Kram på er!

6 thoughts on “Lättnad och tårar

  1. Skönt hon var bra.
    Jag vet inte. Alla är ju olika.
    Sen kanske du möter de som har andra erfarenheter. Du rör dig genom olika platser?

    Udda är bra. Jag gillar dig.
    Kram på dig

  2. Skönt att höra att du verkar ha fått en riktigt bra BM. Och samtidigt så fruktansvärt att läsa hur usel hjälp du fick under förlossningen. 😕 Jag känner igen så mycket av det du skriver från min egen förlossning, fast med undantaget att jag tack och lov fick hjälp med smärtlindring. Jag hoppas verkligen att du får en riktigt fin förlossning den här gången som du kan bära med dig som ett positivt minne i framtiden.

    Stora kramar! ❤️

    • Att du orkar läsa och kommentera!

      Oj, vad blandade känslor jag fick av att du kände igen dig i min förlossning. Dels ledsen att även du hade en tung förlossning. Men också lättnad (!?) över att någon annan förstår och kan relatera till det jag berättar. Kluvet.

      Tack ❤ Jag önskar och hoppas att även du ska få en fin förlossning någon gång. Om ni orkar och vill fortsätta att försöka förstås. Alla val är faktiskt bra val, så länge de känns rätt!
      Kram

  3. Skönt att höra att du fick en bra BM! Hoppas ni får den hjälpen ni behöver så det känns ok inför förlossningen.
    Du är så värd en bra upplevelse!!
    Kram!

Kommentera

