En sak slog mig nyss

Jag läser och läser min förlossningsberättelse. Märker att jag vänt på saker och ting ibland, uttryckt mig konstigt osv. Men det får vara så just nu. Jag har i alla fall skrivit ut den och ska ta med till bm i morgon. Den jag träffar för inskrivningen verkar inte vara den jag ska ha i fortsättningen men hon kanske kan lämna över den till ”min” bm? Om de nu tar sig tid att läsa…

Men det som slog mig var inte om just imorgon. Snarare handlar det om mina magsmärtor de senaste veckorna. Det med gallan är vad det är, det var nog ganska orelaterat till något annat. Men det vi åkte in på akuten för i lördags, den starka mensvärken. Det har med stor sannolikhet att göra med förlossningen. Jag skulle tro att växtvärken inte är starkare nu än förra gången. Men de associationer den smärtan medför gör att jag tappar det. Att ångesten jag återigen kastas in i förstärker det jag känner här och nu.
Med närmare eftertanke så kanske de första besvären också har med förlossningsminnena att göra. Jag vet ju att hela mitt inre krampade okontrollerat under förlossningen. Utdrivningen påverkade inte bara livmodern utan alla inre organ. Har en IBS så har en det alltid, typiskt obra vid sådana här tillfällen. Vilket gjorde att jag hade vansinnigt ont även mellan värkarna. Något som inte kunde mätas med CTG men kändes ändå.
När en ny förlossning nu faktiskt verkar vara en realitet i framtiden så är det inte omöjligt att min stackars kropp går in i stress. Så klart. Det stämmer in på senaste läkarens teori om att de har blivit obalans där inne och den ena krampen skapar den andra osv.

Fantastiskt. Här sparar landstinget på förlossningsvården men får ta smällen på andra ställen. För besöken på akuten är inte gratis. Inte all den hjälp jag kommer behöva inför förlossningen heller. När ska de lyckas se till helheten? Hoppet är väll litet. Vårt västerländska samhälle tänker inte på helhet. Bara enskilda ekonomiska poster. Och som jag hatar det.

One thought on “En sak slog mig nyss

Kommentera

