Barnmorskebesök i morgon och förberedelser

Jag ska till mvc på inskrivning i morgon. Det hela börjar inte så värst bra då de ringde i måndags och behövde boka om min tisdagstid. För min bm var hemma på vab och den enda tid som var ledig inom den närmaste månaden var i morgon, torsdag. För de är så överbelastade förklarade barnmorskan som ringde. Herregud. Igen!? Måste jag välja att få barn när alla andra också gör det? Fan.

Oavsett vad så har tankarna på kommande och föregående förlossning satt fart. De senaste två nätterna har jag ägnat åt att till slut skriva min förlossningsberättelse. Så här 19 månader senare. Jag skriver, gråter, ändrar lite, skriver och gråter ännu mer. Och framförallt är jag arg! Arg, vansinnig, förbannad. På vården, på gulliga berättelser om förlossningar som går ut på att ”Du kan lite på bm, de finns där och hjälper dig”  ”Träna andningsteknik, det hjälpte mig jättemycket” ”Det är fantastiskt att föda barn”. Jag är även arg på mannen som tycker att vi ska be om snitt. Och som tycker att jag har för negativ inställning och därmed riskerar att få en lika lång förlossning igen. Som tycker att det delvis var mitt eget fel att det blev så långdraget sist eftersom jag var så pessimistisk till förloppet och kämpade emot när de började jobba med mig. Berättelsen kommer finnas här som en lösenordsskyddad sida i överkanten. Men jag tror inte att den är bra att läsa för den som har en förlossning framför sig. Eller så är den det. Jag vet inte. Mannen förbjöd mig efteråt att prata om förlossningen med hans vänner som inte fått barn än. Det säger väll en del…

Jag är rejält nervös inför mötet i morgon. Om hon jag ska till inte är bra, vad gör jag då? Det verkar inte finnas utrymme för att byta precis. Men de får inte svika mig igen. Inte den här gången. Det värsta är väll att jag just nu bygger upp en skyddande mur av aggressivitet. Jag kan riktigt se mig själv på förlossningen om 7  månader. De kommer hata mig. Jag kommer vara så överjävlig och krävande att de inte kommer vilja vara hos mig alls. Vilket inte heller är särskilt bra. Det måste bli bra det här, det bara måste.

 

6 thoughts on “Barnmorskebesök i morgon och förberedelser

  1. När jag läser tänker jag; stackare, vad har du fått uppleva och stå ut med?
    Är det här något du tänker ta upp med BM? Det tycker jag.
    Är kejsarsnitt inget alternativ för dig? Varför i så fall?

    Du kan inte gå runt och må dåligt över den kommande förlossningen redan nu! Du MÅSTE prata med BM om detta. (Punkt)
    Ingen ska behöva känna så här. BM kanske kan ordna så du får gå och prata med en kurator eller liknande om det du varit med om. Om det nu kan vara till hjälp för dig.

    Stor varm kram

    • Det blev lite mycket, helt enkelt. De hade inte tid med mig.
      Jag ska prata med bm i morgon, Förlossningsberättelsen är nog mest just för den sakens skull, för att jag ska ha något konkret att komma med.
      Snitt är inte något jag vill för jag måste bli sövd då eftersom jag inte får ta EDA. Jag vill vara vaken när mitt barn kommer. Sen kan det bli så i alla fall, det vet man aldrig. Jag är innerligt tacksam att möjligheten finns. Men det är inget jag väljer om jag inte måste.

      Kram!

      • Klokt tänkt kring snitt.

        Mår fortfarande dåligt av det senaste.
        Problem med de känslomässiga banden fortfarande.. Hoppas du slipper det.

        Du är så väldigt klok. ♥

  2. Kram.
    Hoppas du får en bra imorgon.
    Och att du får bra stöd.
    Så det blir bättre. Min erfarenhet är att det är rätt platt. Yoga. Hjälper mot stress vilket b har hjälpt mig. Efter allt b jag varit b med om så finns inte så mycket stöd att få. Har du tur får du en aurora bm. Som är bra. Finns dåliga såna med. Och de får man inte förrän långt långt fram. Undrar om du inte kan få en psykolog via mvc? Försök den vägen. Mina dom två var fantastiska.

Kommentera

