Akuten, igen…

I morse började det igen. Inte i övre delen av magen nu utan mensvärk. Kraftig mensvärk, så pass jag inte kunde stå upp när attackerna kom med korta intervaller. Så pass illa att det kändes som när förlossningen med pluppen startade.. Så efter ett samtal med 1177 åkte vi tillbaka till akuten. Åh, vad jag inte ville åka dit! Grät nog mest över det faktiskt, att behöva åka in med smärtor ingen hittar någon förklaring till. Känner mig så jäkla dum, hypokondrisk och överkänslig när det blir så här.

Precis som i måndags var de i alla fall fantastiska! Det blev att åka upp på gyn ganska snart för ultraljud. Säger hela tiden att jag inte är så orolig för missfall, händer det så händer det. Men när skärmen först är tom så börjar jag gråta. Men sen vrider hon lite på staven och där, där är en liten en med gigantiskt huvud och början till små armar och ben. Perfekt stor! Eller tja, mina ungar verkar rätt stora. Blev framflyttad ytterligare en dag den är gången så enl senaste mens är jag 9+0, enl ul är det 9+2. Samma var det med pluppen när jag väntade henne. Hon tittade runt på allt iaf men äggstockar och livmodertapp var fint. Så åter ner på akuten. Nu mådde jag bättre och kunde gå själv med pauser ibland. Så väl där nere ville jag åka hem. Vilket jag också fick efter samtal med snälla doktorn. Hennes teori, och min, är att hela systemet har kommit ur balans och krampar okontrollerat när det försöker vara samspelt. Hon trodde därför också att smärtan i gallan i måndags mycket väl kunde komma av att gallan krampat, stenar eller ej. I normala fall, som ogravid, hade jag tagit de starkaste smärttabletter jag hade hemma, sovit en stund och sen mått bättre. Känner ju igen delar av smärtan från alla mina år med magproblem. Kruxet nu är ju att jag gravid. Då kan jag inte göra så och läkarna vill inte heller att jag går hemma utan att de kontrollerat mig först. Nu vet vi iaf att det inte är något akut eller farligt. Nästa gång kanske jag vågar stanna hemma. Fast jag hoppas att det räcker nu.

One thought on “Akuten, igen…

Kommentera

