Att inte äta alls

Idag var det dags för ultraljud. Fick varken äta eller dricka 6 timmar innan så hela förmiddagen var jag tom i magen. Och vilken skillnad! Jag har inte haft samma smärta idag! Ljuvligt och obeskrivligt skönt. Molvärk och kolik visserligen men ändå! Så där är en lösning, att sluta äta…

Ultraljudet i alla fall. Det var prickfritt. Allt var jättefint. Vet inte om jag är lättad eller oroad, eller känner mig korkad och hypokondrisk. För varför får jag så ont då? Det kan ju vara så att det är en magkatarr som gör så ont, tydligen kan det ge hemska smärtor. De ska hur som helst titta igenom bilderna igen och sen skicka ett remissvar till doktorn på akuten så ringer hon upp mig sen. Skönt att slippa vårdcentralen.

Efter att jag kom hem har jag ätit lite vitt bröd, kokt torsk, dillsås och en massa kokt potatis. Svårt för jag är hur hungrig som helst, skulle helst smälla i mig en stor pizza just nu. Men det vågar jag verkligen inte och ska absolut inte göra det heller. Det får bli skonkost ett tag tills jag mår bra, oavsett vad smärtorna beror på.

Har i alla fall läst på lite mer om Spasmofen och ska kanske inte vara så panikslagen över att ta dem. Blir det lika illa igen är det skönt att det finns hemma i alla fall.

Tja, det var dagen idag. Mår mycket bättre i alla fall och börjar skönja ljuset i tunneln. Dessvärre har jag rätt kraftig mensvärk och ont i underlivet. Skrämmer mig en del men försöker att andas igenom det. Det finns inget jag kan göra om det går fel nu, men som jag hoppas att det bara är växtvärk.

Kram och tack för alla fina ord nu när jag mått så dåligt, ni lyser upp min vardag ❤

 

5 thoughts on “Att inte äta alls

  1. Åh- vad trist att inte bara kunna njuta av nya graviditeten!
    Ville bara lämna ett råd ifrån mina egna erfarenheter på området magkatarr. Jag hade lite mildare smärtor än det du beskriver men definitivt svårt en hel del veckor med att ge mig i kast med att äta. Jag läste mig till rådet att äta fler små måltider istället för ett fåtal stora. Börja dagen med lite lös havregrynsgröt- havren är rena dundermedicinen (googla så ser du). Den lägger sig som gele inne i magen och smörjer de ev infektionsområden som kan finnas. Havremjölk drack jag massor av istället för vanlig mjölk (lika mycket kalcium). Jag gjorde även nån form av ”rullning” efter att ha druckit kammomillte; Dricka teet, ligga mage ett par minuter, ligga vänster ett par minuter, ligga höger ett par minuter. Kamomill oxå lugnande effekt på magen.
    Jag fick mitt av att ha ätit hälsokost femal balans en tid (kunde ge magproblem läste jag mig till efteråt). Just denna erfarenheten gjorde att jag INTE kunde dricka grönt te när det var som värt- ännu mer smärta. Bara kammomillte och en stor balja varje kväll. Riktigt bra var det.

    Så : små måltider ofta, havre, kammomillte och om ett par veckor hoppas jag innerligt att det ger effekt 🙂
    Lycka till!!

    • Tack för tipset om havre, hade förträngt det. Börjar omedelbums! Ska köpa hem kamomillte också.
      Ja, det hade varit fint att njuta av graviditeten. Men det kommer. Är nog bara så för mig att jag mår för kass för att njuta i början. Sist blev det prima längre fram så jag ser fram emot det 🙂

  2. Kollade de njursten?
    Tror inte man kan ha magkatarr om man har så ont som du hade.
    Magsår?
    Jag har problem med IBS och gallan. Och varit dålig och haft mycket ont. Jag bytte livsstil och körde LCHF hela hösten.. Blev av med alla problem. Slarvade under julen och nu under flytten. Mår genast sämre. Jag kunde inte äta ägg utan att ligga och rulla på golvet.
    Fattade inte först. Ökade fett långsamt. Tror kolhydrater är dåligt för kroppen.
    Kanske inte ska ösa i sig fett heller. Men senaste forskningen har visat att vi haft fel om mat i över 30 år. Dietisterna hatt alltså haft fel i 30 år och det är därför vi blir fetare.

    Vet att du kan mycket om det. Men köp och läs boken ett sötare blod.
    Baserad på forskning.

    Vill hjälpa men vet ej hur. Delar min kunskap.
    Hoppas du mår bättre snart. Massa kram och omtanke.

    • Hm, har snappat upp att det stått i media om lchf och gallsten, att det kan hjälpa. För mig är det inte genomförbart. Dels för att jag anser lchf vara mer eller mindre dåligt på olika sätt men också för att jag inte gillar fet mat. Skulle svälta ihjäl på några veckor helt enkelt bara för att allt jag skulle ”få” äta inte skulle gå att äta :-/
      Jag undrar också om det inte var något grus i alla fall. Enl doktorn på akuten kan man inte se sånt som sitter i gångarna på ultraljudet. Och det kan ju också vara så att det satt något där som åkte ut när jag fick Spasmofen.

      Sen så ska jag försöka bemöta det du sa om oss dietister. Utan att du ska känna att jag hoppar på dig, för det menar jag inte. Jag vet att du delar med dig för att du vill hjälpa. Samtidigt vill jag inte backa från att klargöra vad vi i min profession står för. Det är viktigt i dessa dagar då det florerar nya ”rön” och dieter på varenda löpsedel. Kanske känner jag mest att jag skriver detta för mig själv. För att det på min blogg är viktigt att jag inte ger intryck av att hålla med om sådant jag inte får eller kan hålla med om. Jag hoppas du förstår.

      Som dietist skulle jag aldrig rekommendera socker eller processade livsmedel som bra val. Inte till en frisk människa.

      Som dietist förespråkar jag en balanserad diet baserad på bra fetter, protein samt kolhydrater från fullkornsprodukter (inkl baljväxter och nötter), grönsaker och frukt.
      Sen är det så att mat aldrig bara är näring. Vi är sociala varelser och vårt känsloliv påverkar också hur vi äter. Så i en rekommendation om kost tar jag inte bara hänsyn till optimalt näringsintag utan också hur livet ser ut i övrigt, dvs sociala och psykologiska aspekter, vardagsliv och ev sjukdomsbild.

      Det är också viktigt att komma ihåg att de rekommendationer vi ger baseras på befolkningsgrupper. På individnivå kan det vara stora skillnader, just pga ovanstående faktorer.

      Jag ska läsa boken, den verkar intressant. Ska se om den finns på biblioteket idag. Men av vad jag kan se att den handlar om är det inget nytt med höga blodsockervärden och höga insulinnivåer. Det är skadligt, helt klart. Men inget du normalt får av att äta en balanserad kost, vara normalviktig och motionera.

      Ang forskning och nya rön är det så att vi, precis som alla annan vårdpersonal, inte får rekommendera eller behandla någon med något som inte är vetenskapligt bevisat eller beprövad metod. Vi blir då av med vår legitimation, med all rätt. Det innebär att de fakta som finns är de vi kan utgå ifrån. Vi måste, och ska, invänta forskningsresultat och inte använda våra patienter som försökskaniner. Nu vet jag att det har börjat trilla in studier som även kan täcka långtidseffekter av tex lchf. Tyvärr har jag inte läst dom men det står på min lista över saker jag vill göra (där långt ner någonstans efter barnet, relationen, personlig hygien, tvätt, matlagning, sömn osv..). Oavsett resultatet är jag fortfarande tveksam ur andra perspektiv. För mig är det tex varken etiskt eller miljömässigt försvarbart att basera vår kost på animaliskt protein.
      Sen att vi som befolkning sett blivit fetare beror nog inte på vad vi dietister säger utan på att folk äter för mycket och rör sig för lite, tråkigt men sant.

      Men som sagt. Detta är vad jag som dietist säger. Det betyder inte att du måste göra så. Har du hittat ett sätt som är bra för dig lägger jag mig inte i. Inte utan att bli tillfrågad, och då först efter att gemensamt ha sett igenom alla de ovanstående faktorer jag nämnde förut. Något annat vore oansvarigt av mig.

      Vi är alla olika och gudskelov för det! Och så skönt att du hittat ett sätt att äta som du mår bra av! Själv mår jag bäst på husmanskost: kött, sås och potatis samt kokta grönsaker. Gärna gröt, lagom med bröd och helst inte så grovt för i så fall flippar min IBSmage ur fullständigt. Och så nått sött för själen någon gång i veckan 🙂
      Alltså, det är vad jag mår bäst av. Sen att jag tyvärr äter betydligt mycket mer ”skit” än någon gång i veckan är inte bra. Jag ska ta itu med det, sen…. 😛

      Kram

Kommentera

