Det blev akuten ändå

Jodå. Strax efter kl 12 ringde jag sambon och grät, orkade inte vara upp och ta hand om barnet. Så vi åkte in till akuten.
Och där blev det fart! Sköterskan i mottagningen blev helt förfärad när han såg min hopkrupna gestalt hasa fram till luckan och över att VC tyckte jag skulle avvakta ytterliga fast jag haft så ont i nio dygn redan. Snabbt fick jag ett band runt handleden, en brits att ligga på och några sköterskor som tog diverse kontroller inkl EKG. Några blodprov senare och en snäll läkare som tryckte på magen konstaterades det att det mest troligt var gallsten. Proverna visade gudskelov att det inte var akut med stopp i gallgången så jag fick en spruta Spasmofen och blev ganska glad och lycklig ungefär en kvart senare. Äntligen släppte det värsta! Visserligen hade jag ont fortfarande och jag känner av magmunnen. Men det är något annat. Det där onda som strålade ut i ryggen gav med sig!
Nu är vi hemma och tyvärr känns det lite sämre igen så jag har tagit två Alvedon som jag också fick. Som stolpiller så jag slipper svälja dem nu när jag mår så illa och redan har ont i magen. Jag hoppas det kan ta udden av det värsta för jag vill verkligen inte ta Spasmofen om det inte är ett måste. Nu är inte Alvedon heller så bra men jag kan varken äta, dricka eller röra mig som det är nu och det får ju direkt dåliga konsekvenser för fostret om det inte ger med sig. Så fruktansvärt svårt detta med mediciner under graviditeten. För det handlar ju inte bara om mig. Jag har ju ett barn här och nu som också behöver mig.
I morgon väntar i alla fall samtal från ultraljudsenheten för kontroll av gallan. Ska tydligen få komma dit redan i morgon eller på onsdag. Får se om de hittar något.
Oavsett är det skönt att ha fått hjälp. Min extremt inkompetenta husläkare ska vi ta itu med sen, sambon och jag. För hur kan han bara vifta bort så svåra smärtor i buken? Och hur hade de tänkt sig fortsättningen? Att jag skulle ligga på rygg med benen uppdragna i fosterställning några veckor till (det enda som lindrar)? Utan smärtlindring eller sjukskrivning? Blä!

9 thoughts on “Det blev akuten ändå

  1. Det finns dikoflenak som stolpiller också. För mig hjälpte de bättre än Spasmofen, som inte hjälpte alls. Fruktansvärda smärtor! Jag fick åka ambulans när mina var som värst.
    Kram

    • Fy tusan vad du har lidit! Och du som är själv med Mini. Hade blivit galen och helt trasig om inte mannen funnits när jag inte orkar ta hand om Pluppen.

      Ska kolla upp diklofenak eftersom Spasmofen inte hjälpte så länge. Svårt med graviditet och mediciner 😦

  2. Spasmofen är light (a)-klassat morfin som kan ta när man ammar spädbarn.

    Jag har med Diklofenak mot gallsten och har mitt ultraljud den 31. Diklofenak ökar missfallsrisken liksom Voltaren. (Samma substanser-olika mängder)Diklofenak fungerade för mig sämre. Voltaren däremot gjorde susen.

    Håller med. Försöker låta bli det i i det sista.
    (Alvedon/ Panodil kan ge små pojkar fel på pungen.) Piller är dåligt för barn i magen. Tuff du är. Nio dagar gallstensanfall. Kaxigt. Jag pallar bara 6-10 timmar. Max.

    Ta hand om dig. Hoppas det löser sig fort. Kram

    • Klass a morfin? Läser på janusinfo (bra eller anus att läsa där är frågan men jag vill veta vad jag stoppar i mig) och missbildningsrisken är ngt högre. Känns väldigt obehagligt.
      Kanske diklofenak kan vara ett alternativ för mig…
      Hoppas de hittar nåt vettigt på oss båda som går att åtgärda enkelt!
      Kram

    • P.S. Så kaxig är jag inte. Undrar om det är ett gallstensanfall eller akut gallblåseinflammation nu när jag läser på. Men det senare orsakas väll av det första så det kvittar nog. Oavsett så fixar en det mesta när en måste, ja du vet…

Kommentera

