Förlossningsagression

Jag ska ju troligtvis föda barn igen om ca 7 månader. Ångesten och ilskan börjar därför ta allt större plats i mitt medvetande. Ja, för i mitt fall handlar det om ilska. Jag blir arg när jag läser om Aurorasamtal och förlossningsrädsla. Det är så förbannat mycket skitsnack och gulligull som skrivs och talas om just detta: ”Om du känner stor rädsla inför förlossningen kan du få komma och tala med en av våra erfarna barnmorskor och få hjälp att lägga upp en förlossningsplan som du känner sig trygg med”
Det gör mig så arg att de säger så! Jag hade en förlossningsplan! Men ingen läste den! Ingen av de tre eller fyra barnmorskor jag hade under förlossningen med Pluppen hann läsa den. Än mindre hade de tid att ge mig någon alternativ smärtlindring när det stod klart för dom att jag inte kan ta epidural. Så alla dessa timmar med lustgas som enda hjälp. Och så detta tjat om att jag skulle slappna av mellan värkarna och sedan jobba med värkarna. Lätt för dom att säga, det hade jag gärna gjort. Men mitt Resless Legs Syndrom blev 1000 ggr värre under förlossningen så när jag försökte slappna av blev det omöjligt att hålla benen stilla och kroppen spände sig och sparkade med benen.

Men jag behöver hjälp inför förlossningen. Det fattar jag med. För nu är jag bara aggressiv och kommer sätta mig på tvären för allt. Min plan är att jag vill att jag och mannen lär oss allt vi kan. Så att vi inte behöver barnmorskorna. För jag kommer aldrig mer lita på att dom finns där när de behövs. Dessutom ska vi vara så pålästa att vi vet exakt vilken smärtlindring vi ska kräva och när vi ska ha den.
Helvetes j-vla politiker som gör så många besparingar i förlossningsvården 😦

6 thoughts on “Förlossningsagression

  1. Så trist att din upplevelse var negativ förra gången, hoppas det blir bättre denna gången o att du får förståelse på vägen dit!! Jag hade gärna gjort om det, tyckte det va så häftigt!
    Kram

  2. Dåligt.
    Man får tjata på dom.
    Brukar fråga om de läst den.
    Säger de nej.. Så be dom hämta den och gå genom den. Eller säg hur du vill ha det. Ibland hinner de inte läsa om man kommer in rätt sent. Eller om det är många patienter.
    Första förlossningen jag hade var oväntad på fel sjukhus. Andra ska vi inte tala om…
    Men tredje var bra. Men då hade jag tjatat.
    Men bra med läsa på.. dubbellkolla gärna. Info är väldigt skiftande i trovärdighet och olika från län till län. Olika tillvägagångsätt.
    Tex Hur de formar händerna spelar roll när barnet kommer med huvudet.
    Finns olika tekniker. Om de sätter elektrod eller ej på barnets huvud. Olika. De är lite läskiga för de är vassa. Livsfarliga enl. somliga. Hört om uppskuren kvinna… Men. Läkare förnekade det bm berättade. Vi hade det ändå. För ha koll på bäbisen-Lilys puls.
    Fråga gärna mig om saker du vill. Läsa på är allt makt du behöver för att få som du vill ha det. ♥

    • Ja, förberedelse och kunskap är a och o!
      Min plan är nu att ha såna där stora ”pratkort”. Du vet, sånna dom har på TV med stolpar på för att minnas vad de ska säga. Typ A5 storlek med ett ord: DROPP osv och så en lite längre förklaring på baksidan. Dessa tänkte jag ha inne hos oss så att vi bara kan trycka upp dem mot barnmorskorna när det är dags för vart och ett av dem.

      Kram

Kommentera

