Magont

Jag har sedan i lördags haft väldigt ont i mellangärdet med konstant utstrålning i ryggen. Det gör så pass ont att jag blir kallsvettig och yr, samt mår mer illa. Så idag masade jag mig iväg till vårdcentralen. Och fick träffa en galet korkad läkare. Alltså han är säkert smart om en ser till IQ och sånt, men att vara medmänsklig och klok med sina patienter får han 0 poäng i.
Gallan kan det tydligen inte alls vara, smärtan sitter nämligen på vänster sida. Däremot funderade han mycket på utomkvedshavandeskap(!!???). Han klämde och kände på magen och tyckte att det jag beskrev lät som om det kom från magmunnen och att jag ska öka dosen på min Omeprazol som första åtgärd. Men han påpekade flera gånger att det kunde ju vara utomkveds, eller ett missfall som var på gång. För i buken kan en få ont på helt andra ställen än där smärtan sitter.
Herregud, en sån idiot! Nog för att det är bra att han är noga men han kunde uttryckt sig bättre. Som att tex: ”nu behöver vi inte tro det värsta men det k a n vara så ibland att…. Och om du får mer ont eller skulle börja blöda vill jag att du åker in till akuten.” Nu har jag träffat honom innan, när jag var där i december för mitt psykiska mående, så jag vet att han inte säger saker på så bra sätt. Då påpekade han mycket noga att om han misstänker att mitt barn far illa av att jag mår dåligt måste han anmäla det till Socialen. Något som fick mig att bryta ihop och få panik förstås. Han försökte då förklara att han inte tänkte det just nu men ville bara klargöra hur det går till… Som sagt, idiot. Det går att säga det mesta på ett sätt som inte skrämmer patienten.

Nåja. Jag ligger nu hemma med en extra Omeprazol i kroppen. Missfall eller utomkveds är jag inte särskilt orolig för. Inte mer än innan iaf. Rimligtvis borde jag ha haft ont längre ner då tycker jag 😛

I morgon är det i alla fall vul! Kl 10.15 ska jag vara där. Samtidigt får fröken plupp sin stora förskoledebut utan mig: 3 h själv! Kommer gå som en dans tror jag. Hon var på förskolan en timme idag och när jag kom tillbaka visade Fröken A en massa bilder hon tagit på Ebba. På alla skrattade hon och var så glad. Blir så varm och glad i hjärtat av att se hur bra hon har det och hur trygg hon är. Mitt hjärta ❤

6 thoughts on “Magont

  1. Vilken jubelidiot till läkare! Sådana finns det alldeles för många av… *suck*

    Det kommer gå så bra, både på dagis och Vul. Det är jag helt övertygad om! 🙂

    Kram

  2. Men jösses, vilken brist på medmänsklig kompetens!! Ser ut som en fågelholk när jag läser ditt inlägg, för jag blir helt chockad av vad läkare kan lyckas vräka ur sig. Jag hade dött av ångest (nej, jag vet, man gör ju inte det, även om det känns så ibland) om någon i den positionen hade yppat minsta lilla om att mitt mående (t ex i samband med förlossningsdepressionen) skulle kunna leda till en anmälan till socialtjänsten. Dessutom, om han verkligen misstänkte utomkveds så borde han rimligen tagit sin egen misstanke på så pass allvar att han hade skickat dig vidare till gyn. Gudars, vad upprörd jag blir över hans sätt att uttrycka sig!!

    Så, nu har jag fått utlopp för lite aggressioner så här på morgonkvisten. 😉

    Hoppas allt går strålande på dagens VUL!

    Stora kramar!

    • Ja, han är verkligen olämplig. Du kan tro att jag fick panik. Han gick, strax efter sitt uttalande om soc , iväg för att hämta något och jag satt där och sökte en flyktväg ut, övervägde att hoppa ut genom fönstret (första våningen) eller bara springa iväg genom korridoren. Men så insåg jag att det var försent, han hade ju redan gjort anteckningar i journalen så mitt besök var redan dokumenterat. Och alla tankar som for genom huvudet! Skräcken för att ha förstört allt genom att be om hjälp, skräcken för att förlora mitt barn, för att bli bedömt som en olämplig mamma.
      Jag grät när jag kom hem till mannen. Som tröstade mig och kom med det kloka ”men inte tar de Ebba, jag finns ju” Haha. Smart av honom att inte bemöta läkaren utan trösta mig med något som läkaren inte kunde komma åt; en stabil pappa. Så sedan blev jag lugnare. Därefter träffade jag kuratorn på bvc igen och hon visste redan (vet inte hur) vad han hade sagt, och hade redan skällt på honom för det. Hon försäkrade mig att de inte tänkte i de banorna alls på bvc. Men visst, oron maler lite från och till. Som nu senast när vi var på bvc och hon växer lite dåligt.. För tänk o m de får för sig att jag inte ska ha barn. Att de tycker det är ytterst olämpligt att få ett till? Tänk om de i alla fall tar barnen!!!! Jag gör mitt bästa för att inte tänka på vad han sa men tyvärr har det satt sig 😦
      Hur som helst finns det inget i hela världen som kan få mig att gå till honom igen! Och jag hoppas innerligt att han inte väljer att fortsätta som allmänläkare utan kanske ger sig på forskning eller något annat som är långt från patientkontakt.

      Kraaam!

  3. Usch vad jag skäms för att jobba inom vården när jag hör sånt!! Idiot!
    Honom ska du aldrig behöva gå till igen!
    Hoppas du blir bättre i magen snabbt o härligt med ett tickande litet hjärta på VUL. Vad heter denna lilla/e? Plupp 2? Kramar!!

    • Det ska du inte göra. Däremot är det synd att de bara går på betyg vid antagningen till läkarlinjen… Jag ska ringa vc och påtala hur han är när jag orkar längre fram.
      Ja du, vi har inget arbetsnamn än. Klurar här hemma men det faller sig väll naturligt om ett tag 🙂
      Kram

Kommentera

